Na przedstawionej fotografii widzimy Zbyszka Cyganiewicza, w towarzystwie Jacka Pfefera. O Zbyszku pisałem już wiele, tymczasem warto również przybliżyć postać kontrowersyjnego menagera. Drogi obydwu panów wielokrotnie przeplatały się ze sobą.
Jack Pfefer (ur. 10 grudnia 1894 w Warszawie, zm. 13 września 1974 w Plymouth, Massachusetts) był jednym z najbardziej wpływowych i zarazem kontrowersyjnych promotorów wrestlingu w XX wieku. Urodzony w Warszawie, wówczas pod zaborem rosyjskim, Pfefer wyemigrował do Stanów Zjednoczonych w 1921 roku jako menedżer operowy. Po obejrzeniu pierwszego meczu wrestlingowego uznał, że to właśnie ta branża jest dla niego odpowiednia.
W latach 20. i 30. XX wieku Pfefer wprowadził do amerykańskiego wrestlingu elementy teatralne, czyniąc z niego formę rozrywki przypominającą spektakl. Był także pionierem w sprowadzaniu zagranicznych zawodników na amerykańskie ringi, prezentując ich jako egzotycznych przeciwników dla lokalnych gwiazd. Wśród jego „importów” znaleźli się m.in. Garkawinko, Sandor Szabo i Podebeg.
Największy rozgłos przyniosła mu jednak decyzja z 1933 roku, gdy po konflikcie z innymi promotorami ujawnił w mediach, że walki wrestlingowe są wcześniej ustalane. W rozmowie z Danem Parkerem z „New York Daily Mirror” zdradził kulisy branży, co wywołało ogromne kontrowersje i niemal zniszczyło jego karierę.
W późniejszych latach Pfefer działał na marginesie głównego nurtu wrestlingu, promując tzw. „soundalike wrestlers” – zawodników o pseudonimach przypominających znane gwiazdy, co miało przyciągać widzów. Był także znany z promowania nietypowych postaci, takich jak Blimp Levy – ważący ponad 270 kg zawodnik, którego Pfefer uważał za swoją największą atrakcję.
Jack Pfefer zakończył karierę promotora w 1967 roku. Zmarł w 1974 roku, pozostawiając po sobie bogatą kolekcję dokumentów związanych z wrestlingiem, która obecnie znajduje się w Hesburgh Library na Uniwersytecie Notre Dame.
Choć przez wielu uważany za zdrajcę branży, Pfefer bez wątpienia odegrał kluczową rolę w kształtowaniu współczesnego wrestlingu jako formy rozrywki.
